cinta yang utama adalah cinta kepada Allah...


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday 1 May 2014

RESULT SPM? DUGAANKU . ..

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakutuh dan selamat sejahtera.


Sedar tak sedar, sekarang dah masuk bulan mei dan juga bulan rejab. So, lebih kurang 2 bulan aku menyepikan diri. daripada tittle post aku kali ni, mesti korang dapat agak kan apekah sebab yang membuatkan aku berasa hendak menyepikan diri selama 2 bulan ni? ehem, of course adalah disebabkan oleh result SPM aku yang kureng cemerlang. down giler rase. tapi, alhamdulillah, sekarang aku insyaAllah dah redha dan mengambil iktibar atas perkara ni.... *awat ayat aku skema semacam? =='*


Jadi, dengan tak malunya, aku akan share jugaklah result SPM aku. tapi please jangan kutuk aku plak. aku sedar aku ni SPM kureng sikit tapi lepas ni, seriously aku akan berubah 360 darjah.

 Bahasa Melayu : A+                                                                                                                                 
Bahasa Inggeris : B+                                                                                           
Sejarah : A+                                                                                                 
Mathematics : A                                                                                                
Additional Mathematics :B                                                                       
Physics :B                                                                                                
Chemistry :B                                                                                             
Biology : C+                                                                                                    
Pendidikan Al-Quran dan Al-Sunnah : A                                                       
Pendidikan Syari'ah Islamiah : A                                                              
Bahasa Arab Tinggi : A-                                                                                  



Dah puas tengok result aku? hehe..... okey, like i write earlier, result aku teruk siket. teruk banyak sebenarnya. So kalau boleh, korang janganlah jadi cam aku. sebab aku ni malas belajar time four 4. form 5 baru nak belajar betul2, baru nak wat latihan addmath, baru nak faham cmne proses electrolysis, process harber bagai tu. so natijahnya hambek kau. menangis tak berlagu masa dapat result. huhu. dan dengan result ni secara rasminya aku tak layak nak jadi doctor sebab bio aku C+. fyi, mulai tahun 2011 macam tu, syarat untuk menjadi doctor,dentist and pharmacist telah diperketatkan. syaratnya korang mesti dapat at least B untuk subject sub sciences seperti addmath, physic, chemistry and biology. so kalau korang dapat C+ dan ke bawah untuk salah satu subject tu, so say bye bye la untuk 3 kerjaya yang aku tulis tu. melainkan korang bersedia dari segi mental dan fizikal untuk repeat and retake kertas yang kau dapat C+ dan kebawah tu. Aku? i dunno lah samaada aku nak repeat ke kertas biology ni nak kasi B so aku boleh ambek bidang kedoktoran. leceh plak tu tambahan aku tak tau camne caranya cuma ada senior cakap boleh repeat la subject yang kita dapat C+ dan kebawah tu. kalau memang kau rase dilahirkan untuk jadi doctor or takleh hidup kalau tak jadi doktor, dipersilakan la merepeat subject2 tu ye. 

So for time being, aku xtau la nak jadi ape bila besar nanti..... eh? sebab aku rase aku masih muda remaja belia lagi, baru 18 tahun kan, masih hot2 gitu, so aq xdapat memikirkan apekah passion dan minat aku. adakah aku seorang je yang takde cita2? kawan aq yang SAMBEST tu pun dah tau dah dia nak pilih ape sume. Kawan2 sekolah menengah aku? hmmm... sume dah menyepi je. so aku tak tahu sangat perihal mereka2 nie.

tapikan tapikan antara banyak2 subject tu, aku paling terkilan sekali BI aku dapat B+. sebab dari ujian bulanan 1 time form 5 tu sampailah ke trial SPM, BI aku tak pernah B. sekali merasa kau B+ masa SPM. and time UPSR and PMR, BI aku A. so memang agak terkilan la kat situ. tapi takpe, mesti ada hikmah kenapa aku dapat B+ BI. maknanya aku kena pulun habis habisan untuk dapat MUET band 4 ke atas time pre U nanti.

Setakat ni, tawaran yang aku dapat sume dari IPTS yang ntah hape2. And ada gak wakil IPTS call aku tapi sorry, aku tak layan. dia membebel sikit pastu aku cakap 'maaf lah ek, saya tak berminat. saya tunggu UPU je. kbye' pastu end call. best giler buat camni. haha. tapi alhamdulillah, aku dapat KMNS or nama panjangnya Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan. tak jauh pun dari rumah aku yang kat Klang, Selangor ni. dalam 4 jam or kurang sampailah kat situ. Matrik N9 ni dekat kuala pilah dan sepanjang aku hidup selama 18 tahun 3 bulan ni aku tak pernah menjejakkan kaki aku kat sana. haraplah ada starbucks, secret recipe, paling2 cikai pun KFC la. please. haha. gedik giler aku. Serious doe selama ni aku tak pernah berlainan negeri dengan parents. sekolah menengah pun dapat kat Klang gak. dekat. salah satu sebab kenapa aku pilih MITST berbanding SAMBEST dan MRSM KKB. sigh. 

BTW, lagi 2 hari insyaAllah result UPU keluar. perasaan aku? hmm. ntahla. sebab hati ni cm nak masuk matriks. tapi kalau dapat UIA, kena pikir 2 3 kali gak. maklumlah, hal melibatkan masa depan kan. takkan nak sambil lewa. Tapi parents aku serah 100% keputusan kat aq. dorang tak interfere langsung. And korang tau tak, sampai sekarang ni aku tak istikharah lagi. parah2. semoga Allah memberikan keputusan yang terbaik untuk aku. Amin.

last but not least, aku nak pesan satu je. jangan sesekali down dengan result SPM kita. yang penting muhasabah kenapa result kita camni pastu tekad kat diri tu supaya belajaq lagi bersungguh2. usaha plak time Pre U. dapatkan 4 flat. buktikan pada semua yang kita boleh berjaya. *pesanan untuk aku gak*. And always remember, semua ni ada hikmah. ingatlah kegagalan adalah kejayaan yang tertangguh. so chill, keep praying and do your best time Pre U. Nanti lama2 orang dah tak tanya dah result SPM kita bape. pasnie orang akan tanya pulak pointer kita berapa. dunia ini penuh dengan persoalan you know. tak lama lagi akan timbullah satu persoalan; ' bila nak kawen?' masa ni korang jawablah ape yang patut okay. hehe. bye2

00:30
2 may 2014
2 rejab 1435 H


No comments:

Post a Comment